L’adequació
És l’adaptació del text a la situació comunicativa.
- Tema (general o específic)
- Canal (oral o escrit)
- Propòsit o objectiu de l’emissor (text descriptiu, narratiu, expositiu, argumentatiu, instructiu, predictiu...)
- Tipus de relació entre l’emissor i el destinatari (tractament de tu o de vostè)
- Disposició del text en el paper (només per a l’escrit)
La coherència
Diem que un text té coherència si presenta una informació ajustada (diu tot el que cal: no hi falta res del que és essencial i no s’entreté en qüestions irrellevants) i ho fa de manera ordenada i clara. Perquè el contingut d’un text tingui coherència, ha de complir aquestes regles:
- La informació del text ha d’anar avançant de manera lògica i entenedora d’acord amb les exigències del tema i del tipus de text.
- Les diverses idees exposades en el text han de ser compatibles: no podem afirmar una cosa i alhora negar-la.
- Totes les informacions del text han de tenir relació amb el tema general de què tracta.
La cohesió
La cohesió és la propietat del text que connecta les diverses frases entre elles, mitjançant les formes de cohesió. Aquests mecanismes tenen la funció d’assegurar la interpretació de cada frase en relació amb les altres i, en definitiva, d’assegurar la comprensió del significat global del text.
- Signes de puntuació
- Pronoms, preposicions i conjuncions
- Sinònims, hiperònims
- Verbs, determinants, adverbis
- Ordre dels elements en la frase
RÚBRICA d’AVALUACIÓ d’un TEXT ESCRIT
A Excel·lent
|
A Notable
|
A Satisfactori
|
No Assolit
|
|
Presentació
|
Du nom de
l’alumne,
data i títol.
Respecta
marges.
La lletra és
clara i llegible.
|
No du nom de
l’alumne, data o títol.
Respecta
marges.
La lletra és
clara i llegible
|
No du nom de
l’alumne, data o títol.
Respecta marges.
La lletra és
llegible.
|
No du nom de
l’alumne, data ni títol.
No respecta
marges.
La lletra és
difícil de llegir.
|
Coherència
|
El text
s’adapta a allò que es demana.
El tema es va seguint al llarg de tots els
paràgrafs.
No n’hi ha
contradiccions entre les idees del text.
La conclusió
és adequada a les idees exposades.
|
El text
s’adapta a allò que es demana.
El tema es
respecta però algunes idees no tenen una relació clara amb la principal.
La conclusió
s’adequa al conjunt de les idees exposades.
|
El text
s’adapta en general a allò que es demana.
El tema
s’arriba a entendre però n’hi han idees contradictòries entre elles
La conclusió
pot no ser adequada al conjunt de les idees exposades.
|
El text no
s’adapta a allò que es demana.
No queda clar
el tema del que es parla. Algunes idees són contradictòries entre elles i amb
la principal.
La conclusió
no s’adequa al conjunt de les idees exposades.
|
Cohesió
|
L’alumne
utilitza adequadament tots els recursos lingüístics apropiats per entendre
les relacions entre les idees del text i el pas d’unes a altres:
Concordança
gramatical, preposicions, conjuncions, connectors...
|
L‘alumne
utilitza adequadament prou dels recursos lingüístics apropiats per entendre
les relacions entre les idees del text, però és una mica reiteratiu en l’ús
d’alguns i li falta varietat.
|
L’alumne
utilitza pocs recursos lingüístics per a expressar les relacions entre les
idees del text.
|
L’alumne no
utilitza, o ho fa inadequadament, els recursos lingüístics per a expressar
les relacions entre les idees del text.
|
Ortografia
|
L’alumne
utilitza adequadament les majúscules.
Fa un ús
adequat de les lletres b, v, g, j, ll, y , mb. nv, h, c, z, s...
Fa un ús
adequat de les regles d’accentuació.
Utilitza
comes i punts i comes en enumeracions i per a separar oracions quan
correspon. Utilitza punts seguits, aparts i final.
|
L’alumne
utilitza adequadament la majoria de les regles apuntades però té alguns
problemes amb l’accentuació i potser amb les comes.
|
L’alumne té
un domini relatiu de les regles d’ortografia i comet errors que en bona
part són deguts a la manca d’atenció.
|
L’alumne
desconeix les regles d’ortografia i les fa servir de manera totalment
aleatòria.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada